maandag 8 februari 2016

Genieten van een vakantiedag!

Vanmorgen was het genieten van een rustige ochtend. Geen school, geen werk. Alleen Ard was op tijd uit bed om naar Ryan, de kajakker, te gaan. Die had hulp nodig bij een groep.
Uiteraard was Thijs ook op tijd uit bed. De enige vroege vogel die we nog hebben.
Ik vind het heerlijk om dan langzaam wakker te worden. Mijn telefoon aan te doen en als eerste de overdenking te lezen van 'Zussenliefde'. Dat doe ik anders ook, maar dan even snel. Nu heb ik de tijd om te lezen en te herlezen. Er over na te denken...
Daarna snuffel ik door mijn mail en scrol door Facebook. Kwam daar een interessant artikel tegen van Progreso di Korsou, over transparantie. Of eigenlijk de afwezigheid daarvan. Het betreft de manier waarop de regering laat weten hoe ze komen bij de beslissing over hoe verder te gaan met de raffinaderij. Tja, hoe zal het verder gaan? Er speelt zoveel mee...

Toen ik lang genoeg gesnuffeld had ben ik uit bed gegaan. Eerst tijd voor thee! Niets zo heerlijk als een verse pot thee in de ochtend. Dat vindt Thijs ook, dus samen drinken wij een pot leeg.
Gister had ik een stukje gelezen over hoe goed het is voor kinderen om 's morgens een ei te eten. Voedzaam en gezond. Dus heb ik Thijs nog verder blij gemaakt door een ei te bakken. Normaal gesproken ontbijt Thijs met een droge, geroosterde boterham. Of een droge cracker.
En uiteraard hebben we normaal gesproken helemaal geen tijd om eitjes te bakken of te koken. Maar op zo'n vakantieochtend kan alles. Dus hij was heel blij dat hij een lekker ei kreeg. Dan gaan er ook met gemak 2 boterhammen mee naar binnen. Toch maar eens vaker doen!
Ook Ellen vond het heerlijk, boterhammen met gebakken ei. Tenslotte heb ik zelfs Arjan ermee verwend. Iedereen blij...

Al gauw kwam Ard weer terug. De groep was niet op komen dagen. Hij was net op tijd weer thuis voor de koffie. Wat een luxe, zulke dagen...
Omdat Ard toch niet zo lang stil kan zitten, heeft hij de houten stoelen, die we op de voorporch hebben staan, geverfd. Ze zien er weer fris-wit uit. Het voordeel van het klimaat hier is dat de verf razendsnel droogt. Ideale temperatuur en een flinke wind er tegenaan.

Vanmiddag hebben we spelletjes gedaan. Thijs kan zich niet zo goed vermaken zonder laptop. Plus dat hij het erg leuk vindt om spelletjes te doen. Ellen en ik ook. Dus eerst maar eens een potje Uno. Ellen is daar heel handig in, die won dan ook. Daarna triomino, daarover is Thijs al iets minder enthousiast. Uno wint hij ook nog wel regelmatig. Maar triomino is iets lastiger. Het geluk zat hem ook niet mee, dus toen hij twee spelletjes verloren had vond hij het welletjes.
Op zijn verzoek deed ik met hem Stratego. Absoluut niet mijn favoriet, maar Thijs vindt het geweldig. Wij hebben de snelle versie (gelukkig!) en meestal wint Thijs. Helaas voor hem won ik ook hier weer, puur toevallig en met heel veel geluk.
Als laatste deden we dan nog Keltis. Ook dat verlies ik eigenlijk altijd van hem. Ik denk er veel te lang over na, Thijs doet heel veel op gevoel en heeft daar blijkbaar feeling voor. Zo won hij ook nu, maar het was op het nippertje! Met 2 punten voorsprong... Fieuw! Konden we toch nog met een gerust hart de spelletjes weer opruimen.

Na het eten (tagliatelle met spinazie, spekjes en geraspte kaas) verfde Ard nog even de laatste randjes van de stoelen. Om de verf op te maken haalde hij halsbrekende toeren uit op het hekje om de dakrand te verven. Het ging goed, maar ik kan daar beter niet te veel naar kijken....
als je d'r afkukelt is het wel een heel eind naar beneden...



kijk hoe groen onze tuin is geworden!

ik ben bang dat deze bananen wel voor 8 maart rijp zijn...

maar deze zijn iets minder ver, al lijkt het op de foto niet zo...
toch leuk, bananen uit je eigen tuin

Geen opmerkingen: