zondag 1 februari 2015

Weerzien

Om maar bij het eind te beginnen: zaterdagmiddag had Rianne, dierbare vriendin, een tussenlanding op Curaçao. Al weer 2 jaar geleden was het dat ze hier stage liep en we elkaar dagelijks (bijna) spraken. Vorig jaar liep ze stage op Bonaire en daar gaat ze nu dus weer heen. Inmiddels heeft ze daar een appartementje gescoord, zodat ze haar eigen plekje heeft.
We hadden van half 4 tot half 6 de tijd om bij te kletsen. Veel te kort natuurlijk, maar we hebben het er mee gedaan. Zijn weer redelijk op de hoogte van elkaar reilen en zeilen.
Daniël is vrijdag uit logeren gegaan, naar familie toe. Het was al afgesproken, maar Thijs kan niet wachten tot hij weer terug is. Zo grappig om te zien hoe snel het went, een huisgenoot erbij. Overigens is het ook erg goed gegaan, van de week. Ellen en Daniël kunnen samen huiswerk maken. Als de één een boek vergeet, heeft de ander het wel mee. Huiswerk vergeten is er niet meer bij, of ze zouden het al samen moeten bekokstoven. Maar daarvoor zijn ze allebei veel te eerlijk.
Afgelopen woensdag zijn ze naar een VSBO school geweest. Allebei helemaal enthousiast, hoe leuk is het om naar het voortgezet onderwijs te mogen! Ze zijn natuurlijk van broers en zus al lang gewend aan verhalen over hoe het er daar aan toe gaat. Kijken niet meer op van allerlei lessen in verschillende lokalen. En ik denk dat ze ook de leeftijd wel hebben voor deze verandering (13/14 jaar).
2 dagen later, op vrijdag, mochten ze kijken op een AGO school, dat is in Nederland Praktijkonderwijs. Dat was nog leuker... koken, serveren (Ellen vertelde dat je van links een bord voor iemand neer moet zetten, handig om te weten ;) ), verzorging en techniek.
Nu nog even doorbijten op school, over een half jaar is het zo ver dat ze echt afscheid moeten nemen van de Dividivischool.

Theo had weer heel andere ervaringen deze week. Woensdagmiddag moest hij voor de keuring voor de politie. Wij naar Brievengat, waar de Arbo zit. Daar zitten de keuringsartsen. Ik dacht dat het met een half uurtje wel bekeken zou zijn. Gelukkig had ik wel mijn boek mee, want ik heb er 2 uur zitten wachten. Toen was ik helemaal verkleumd van de airco... In elk geval was Theo goedgekeurd. Hij had nog een formulier mee voor bloedprikken (haha, dat was mijn kans!). En ook één voor een thoraxfoto. Het gewone gedoe bij een keuring.
Donderdagmorgen vroeg heb ik Theo geprikt, de eerste keer in zijn leven dat hij bloedgeprikt heeft! Het viel mee....
En 's middags, na werktijd, zijn we snel naar het ziekenhuis gegaan voor die foto. Kon allemaal net! Ze raadden Theo aan om naar het Adventziekenhuis te gaan voor foto en bloedprikken. Grappig om te horen dat ze dat advies geven. Theo had wel even verteld dat zijn moeder daar ook werkte, dus dat dat goed uitkwam.

Vervolgens zei Theo, 's avonds: En nu wil ik mij aanmelden voor de studie Milieukunde.
Hij wil toch naar Nederland. Maar die aanmelding is nog een behoorlijke klus. Want natuurlijk heeft hij geen DigiD, en geen adres in Nederland. Dus gaat het via een andere route. Nououou, zei Theo toen, dat doen we een andere keer wel. Wat een gedoe!!
Tja, je wilt het zelf, toch?? Wordt vervolgd.

En dan nog wat natuur-moois:
ons huisdiertje, een kikker op de muur

en ook deze woont in onze tuin: een kolibri bij de bougainville

Geen opmerkingen: