donderdag 18 december 2014

Watersnoodramp

Had ik vanmorgen tegen Ard gezegd: ik doe vandaag de badkamers, maar meer niet. Ik heb best veel last van mijn handen en polsen, op mijn vrije dagen kan ik dan maar beter een beetje rustig aan doen.
Ha, dat moet je niet denken!
Want toen ik druk doende was met de was, met de container buiten zetten, met afwassen en nog honderd andere dingen (aan de badkamers was ik nog niet toegekomen...) hoorde ik een spuitend geluid. Nu komt dat wel eens van de wasmachine en die stond juist volop te draaien, dus ik liep er even heen om te checken. Terwijl het geluid afnam bij de berging, realiseerde ik mij dat het dus uit de badkamer kwam. Tegelijk zag ik het water onder de deur door komen.
O nee! Gauw kijken: bleek het slangetje van de kraan naar de aansluiting in de muur geknapt te zijn. Meteen zie ik een extra kraan zitten: snel dichtdraaien. Pfft, het spuiten stopte.
Omdat de vloer van de badkamer niet zo netjes afloopt naar het putje onder de douche, hebben we indertijd een drempel laten maken. Handig, meestal, maar nu niet, want ik kon niet even makkelijk het water naar het putje schuiven. Dat werd dus dweilen met een stel badhanddoeken. Met mijn zere handen was het uitknijpen van die zware handdoeken niet echt fijn.
Maar goed, een uurtje later was het leed geleden en kon ik verder waar ik mee bezig was. Nog meer was. Gelukkig kwam Anja even langs, zodat ik een heel goeie reden had om een poosje rustig te zitten.
Waardoor de badkamers, uitgezonderd de vloer, nog steeds niet echt schoon was.
Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik ook de andere badkamer, aan "onze" kant (zoals Arjan en wij altijd zeggen, bij onze slaapkamers, dus) bekeken. Ook dat slangetje zag er niet geweldig meer uit. Beschadiging aan de buitenkant. Beetje link.

Dat bleek inderdaad, vanmiddag. Want ergens om een uur of 2 riep Ellen: Mama, de andere badkamer lekt ook!
fijn dat Ellen en Thijs meehielpen om de spulletjes af te drogen


Ai no!! Wat een drama. Want hier was ik iets minder snel bij, was er geen kraantje dat ik dicht kon draaien, dus moest ik naar de hoofdkraan rennen bij de weg. En stroomde het water al onder de wanden door in onze slaapkamer en in Arjan zijn slaapkamer.
Het enige wat meezat was dat er hier geen drempeltje zit bij de douche, zodat ik in de badkamer het water snel weg kon schuiven. Maar er bleef genoeg water over... Ellen en Thijs hebben snel alle badhanddoeken gepakt die ze konden vinden. Gelukkig hebben we er veel, dankzij Theo. Die neemt ze mee van de baai als ze daar achterblijven. Dat gebeurt nogal eens.
En deze keer spoot het water in het kastje tegen de wasbak aan, zodat het hele kastje met alles wat erin stond drijfnat was. 2 pakken maandverband, helemaal volgezogen! Plus de rest.
Zo kon ik weer aan het dweilen met handdoeken. Voordat ik alles weg had waren we wel halverwege de middag gekomen. Tja, en toen?
Want nu was de hoofdkraan dicht en die konden we niet even openzetten. Ik probeerde Ard te bellen, maar die was naar Westpunt.
Na nog even nadenken bedacht ik dat ik ook zelf de slangen eraf kon draaien en nieuwe halen bij de Kooyman of Marchena. Best een slim idee, maar het leek makkelijker dan het in werkelijkheid was. Zodat ik min of meer ten einde raad Herman heb gebeld. Zelfs met goed gereedschap bleek het nog niet mee te vallen om alle moeren los te krijgen. Zit natuurlijk op onmogelijke punten, vlak op de muur en dat soort ongein. Herman geeft het niet zo gauw op en met nog een beetje hulp van Theo lukt het. Daarna ben ik naar de Marchena, want dat is het dichtstbij, gegaan voor nieuwe slangen. Viel ook nog niet mee, want de helft van de dozen was leeg. Zo heb ik slangen meegenomen die een stuk korter zijn, maar het is goed gekomen.
Toen Ard thuiskwam kon hij nog meehelpen om de boel goed dicht te draaien. Vervolgens krijg je dan het spannende gedeelte als het water er weer op gaat. Eerst lekte de ene kant, slangetje weer los, ringetje erin, en meer van die oplossingen. Bleek vanavond dat ook de andere kant, bij de slaapkamers van Ellen en Theo, de boel toch te lekken. Mazzeltje: daar kon het kraantje dichtgedraaid. Probleem voor vanavond opgelost. Tandenpoetsen kan wel even in de andere badkamer.

En zo kan je heel wat beleven op één dag. In elk geval moet ik morgen geen krachttoeren uithalen met mijn handen...
Enne, zaterdag de kool snijden? Dat laat ik ook even iemand anders doen...

Een intrigerende vraag is: hoe kan het dat dit op één dag gebeurt??

1 opmerking:

Stijnie zei

Tjonge jonge, wat een pech, vreselijk!! En dat nog wel met je pijn. Je moet maar lekker verwend worden dit weekend, Mariëtte! Delegeer maar en rust lekker uit! Moet kunnen, toch :)