donderdag 27 november 2014

Raak!

Vandaag was het dan zover. Gister klaagde Arjan al dat hij niet zo lekker was, vanmorgen mocht hij thuisblijven. Zag er inderdaad beroerd uit.
Ergens halverwege de ochtend zei Ard tegen mij: Wat heb jij daar nou?
Boven mijn hempie was een rood vlekkenpatroon te zien. Huh?? Ooooh, dat is nou Chikungunya. Aha, daarom doen mijn knieën en mijn handen zo'n pijn. Alleen had ik gedacht dat het met koorts zou beginnen. Niet bij mij dus.
Ik naar Arjan, die op zijn kamer rondhing. Ik vroeg aan hem of ik zijn romp eens mocht bekijken. Een licht rood waas was te zien, maar lang niet zo sterk als bij mij. Alleen toen ik hem aanraakte voelde ik een kacheltje: hij had dus wel koorts.
Gelukkig is Arjan niet zo'n lastige patiënt. Zeker als hij met rust gelaten wordt. En dat doen we natuurlijk... Verder strompelt hij net zo elegant door huis als ik.

De vlekken die ik heb gloeien geweldig. Niet fijn. En over een dag of 2 zullen ze gaan jeuken. Ik ben al lang ingelicht door allerlei patiënten. Tegen de avond dacht ik: Sjonge, wat is het hier koud!
Ook koorts. Maar het meest vervelende zijn de gewrichtsklachten. Met het weten dat dit maanden kan duren. En de paracetamol is bijna op op het eiland... Even zien hoe we een beetje vlot een voorraad uit Nederland kunnen krijgen.
Hoe dan ook, aan de onzekerheid is een einde gekomen. Het is hier niet zo zeer de vraag òf je Chikungunya krijgt (als je hier woont) maar wanneer. Ik heb het antwoord voor mezelf gevonden.

3 opmerkingen:

Petra zei

Ooo dat is echt niet fijn! hoop maar dat je/ jullie je snel beter voelt! duurt het altijd een paar maanden? of kan je er ook eerder van af zijn?

Stijnie zei

Wat erg! Van harte beterschap en veel sterkte!
Als ik wat paracetamol moet opsturen zeg het maar, dan komt dat voor elkaar.

Mariëtte Koops zei

Na een week kun je wel weer redelijk functioneren, maar je bent wel 2 tot 3 maanden zoet voordat je alle klachten kwijt bent.
En, Stijnie, er zijn al mensen die voor ons paracetamol mee willen nemen, dus dat komt goed! In elk geval bedankt voor je aanbod...