maandag 6 oktober 2014

Pubers

Pas kregen we de nieuwe "Balans", tijdschrift over ontwikkelingsstoornissen bij leren en/of gedrag. We zijn nog steeds lid, krijgen het blad dan wel een paar weken later dan in Nederland, maar dat geeft niet. De artikelen zijn altijd boeiend.
In het laatste nummer stond een stukje dat te leuk is om niet te delen. Over pubers.

Hoe maak ik contact met mijn puber?
- wees een OEN, open, eerlijk en nieuwsgierig
- gebruik LSD, luisteren, samenvatten, doorvragen
- laat OMA - oordeel, mening en advies - wat vaker thuis
- neem ANNA - altijd navragen, nooit aannemen - mee
- smeer veel NIVEA, niet invullen voor een ander
- en maak je niet DIK, denk in kwaliteiten

Aangezien we hier middenin puberteiten zitten, sprak het mij erg aan. Maar het hele artikel was geschreven door iemand die met veel passie werkt met pubers. Zij had dit ontwikkeld, voor collega's. Als je dit kunt toepassen, dan moet het zeker lukken.

Verder heb ik vandaag genoten van een dag vakantie. We begonnen al lekker met de wekker van Arjan. Beetje jammer, maar ik hoefde er niet uit. Ard was zo van schrik wel heel vroeg op. Hij moest wel aan het werk en had op deze manier alle tijd om zich klaar te maken.
Arjan mocht, vrij plotseling, met de boot mee waar mee Ard vorige week was geweest. Om te duiken en vissen te lokken voor toeristen. Ook Arjan vond het een leuk baantje. Hij heeft zo zijn eerste geld verdiend.
Ellen en Thijs stonden om half 9 klaar om naar de baai te gaan.
Zo had ik het rijk alleen. Relaxed ontbijten met een hele pot thee, een broodje en beschuit.
Toen ik genoeg gerelaxed had heb ik weer een raam schoongemaakt. Al die rottige richeltjes, waarin dikke lagen stof en zand was opgehoopt, ik kan ze niet allemaal in één keer doen. Zoals vaker neem ik me dan voor om het regelmatiger te doen, zodat het makkelijker te doen is...

En vanmiddag had ik nog een verplichte bijeenkomst in het ziekenhuis. We hebben een lezing gehad over Ebola. Wat het is, hoe het komt, hoe de besmetting in zijn werk gaat en wat je kunt doen om het te voorkomen. Mochten we een patiënt in ons ziekenhuis krijgen. Het hele verhaal was in het Spaans. Dat luistert voor mijn Nederlandse oren een tikkeltje lastiger. Scheelt dat er veel medische termen in voor kwamen, die herken ik dan wel weer. Plus dat de beamerpresentatie in het Engels was. Ik denk dat ik het belangrijkste er wel uitgehaald heb. In elk geval belangrijk voor onze afdeling: niet centrifugeren zonder dop op de buizen.


Geen opmerkingen: