maandag 15 oktober 2012

omkopen...?

Schotte heeft een nieuwe truc bedacht. Hij deelt kaartjes uit met 'mi sosten' dit betekent: mijn steun. Mensen kunnen hiermee voor 100 gulden in de maand boodschappen halen. Máár: dit gaat alleen op als Schotte in de regering komt. Onderliggende boodschap: stem op MFK.
Wie zal dit geintje gaan betalen? Is nu nog niet bekend. Iedereen gaat er van uit dat het weer uit de staatskas gehaald zal worden. Terwijl er al een megaschuld is. Of de schuld van ons eiland loopt nog veel verder op, óf het hele feest gaat niet door. Mocht MFK/PS toch weer aan de macht komen, dan zullen er veel Nederlanders en Antillianen die het kunnen betalen naar Nederland vertrekken. Waardoor de arme bevolking achter zal blijven en het hier een armoedige bananenrepubliek zal worden.
Vanavond was er een lijsttrekkersdebat op een Nederlandstalige zender. Ard vond het maar matig. Ik vond het wel grappig, het halve uur dat ik gehoord heb van de judo naar huis. Ellen kon haar mond niet houden, die tetterde er telkens tussendoor, maar Thijs was muisstil. Die leeft er helemaal in mee. Zo grappig. De spanning is wel te snijden, hier op het eiland! Vandaag stond in de krant dat het bureau dat de peilingen, de meest officiële peilingen, verzorgt het niet aandurfde om de conclusies naar buiten te brengen. De enquêteurs kregen sterk de indruk dat mensen niet durven te zeggen waar ze op zouden gaan stemmen, veel angst. Of de telefoon werd er gelijk weer op gegooid, of mensen vroegen eerst erg door hoe ze aan hun telefoonnummer gekomen waren. Best logisch, want het blijkt dat er 2 weken geleden veel mensen zijn gebeld om niet op PS (PVV van Curaçao) te gaan stemmen. Afgelopen week zijn er weer veel mensen gebeld door MFK om wel op hun te gaan stemmen. In beide gevallen waren het bandjes, kon je dus niks terug zeggen. Ik ben ook gebeld. Het was zo slecht te verstaan dat ik er helemaal geen wijs uit kon worden. Maar het is wel zeker dat er een lek zit in een telefoonbedrijf! Slechte zaak.

Vanmorgen had ik weer lekker het rijk alleen. Ben nog maar weer eens in de cijfers gedoken. Een puzzel om te zien waar het geld allemaal heen gaat. Gelukkig dat we in elk geval van de Nederlandse rekening via internetbankieren alles kunnen checken. Van onze Curaçaose rekening lukt dat nog steeds niet. Was ik vanmorgen bij de bank, we hebben al 2 maanden geen afschrift gezien..., vertelde die mevrouw dat ik dat niet kon krijgen. De rekening staat op Ard zijn naam, ook al had ik het pasje en mijn sedula. Helaas, pindakaas. Grr. Toen ik vroeg wanneer ze de afschriften versturen, bleek dat op de laatste dag van de maand te zijn. Nou, wij krijgen het ongeveer op de helft van de maand. Als we het krijgen. Nu nog uit zien te vinden waar het aan ligt: aan de Nieuwe Post of aan Blue Bay. Zou allebei heel goed kunnen. (We zijn hier natuurlijk wél op Curaçao) Misschien ligt het aan allebei wel een week, kan ook nog. Verschil delen.

Ellen heeft vanmiddag zitten zwoegen op klokkijken. Het is blijkbaar zo níet logisch. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. 5 voor half 1, dan ziet ze geen half 1, ze ziet alleen de 5. Zet 2 wijzers bij de 5. En 5 óver half 1 wordt 7 over half, als het meezit. Intekenen lukt al helemaal niet. Misschien is digitaal klokkijken wel veel makkelijker om te leren...
Overigens had ze wel een 8,3 op een rekentoets van voor de vakantie. Samen met de juf was ze daar wel heel trots op. Donderdag krijgt ze haar tussenrapport en heb ik een gesprek met de juf.

Theo en Arjan zijn weer welgemoed naar school geweest. Ik heb nog geen cijfers teruggehoord. En vanmiddag hadden ze Target. Theo had de start voorbereid, samen met Ard. Het was goed gegaan. Leuk!

Geen opmerkingen: